01/2017

Příběhy YMCA

Vydáno dne 16. 03. 2017 (862 přečtení)
ČÍM SE LIŠÍ YMCA
Ve všem, co děláme, se věnujeme hodnotám. Hodnoty jsou základem naší práce. O hodnotách přemýšlíme, diskutujeme, jsou součástí přípravy našich programů.

YMCA má 53 hodnot a práce s nimi má tyto principy:
- Každý si má umět stanovit priority – „Která hodnota je pro mne nejdůležitější?“
- V jedné aktivitě rozvíjíme více hodnot najednou.


A tak na různých místech naší republiky vznikají příběhy, které mají mnoho společného:

Příběh 1: Společný domov
zaznamenáno v Kmenu Šúva, YMCA Praha, 2016 příběh vyjadřuje hodnoty: Práce v týmu, Úcta k lidské práci, Společný domov
Vedeme děti k úctě a péči o naše tábořiště, každý si může vybrat práci, která ho baví. Každý den si po snídani rozdělíme činnosti, které udržují a zvelebují naše tábořiště. Děti vidí, že všechny práce mají smysl a jsou potřeba pro chod tábora. Nikomu nebráníme ve vykonávání pracovní činnosti, i malé děti se mohou podílet na kácení stromů, či provozu kuchyně, a skrze tuto zkušenost si váží své práce, i práce ostatních, a tak si vytváří vztah k společnému domovu.

Příběh 2: NÁŠ společný domov
zaznamenáno v Ten Singu Krnov, YMCA DAP, 2016 příběh vyjadřuje hodnotu: Společný domov
Tohle jsem věděla hned, když jsem přišla poprvé do Ten Singu. Najednou se mi před očima objevili lidé, kteří byli tak šťastní. Smáli se, naslouchali si, VŠICHNI se přátelili. Nikdo neseděl bokem, nikdo nebyl odstrčený. Vypadali jako jedna velká spokojená rodina. Nejkrásnější ale na tomto dni bylo, že mě vzali mezi sebe. Dali mi prostor k tomu, abych mohla být šťastná s nimi… Abych patřila do jejich „rodiny“. Ale hlavně, abych s nimi mohla sdílet to, co je dělalo takovými. Ten Sing, jejich společný domov… vlastně teď už NÁŠ společný domov.

Příběh 3: Děkujeme
zaznamenáno v Ten Singu Praha, YMCA Praha, 2014 příběh vyjadřuje hodnoty: Úcta k lidské práci, Společný domov, Iniciativa
Chodila jsem do Ten Singu vlastně celkem krátce, ale již od začátku se mi líbilo, jaký k sobě mají všichni vztah. Vedoucí se dřeli, aby nás naučili vše perfektně a aby to všechny hlavně bavilo. Jednoho tensingáře napadlo jim za vše poděkovat a samozřejmě, jak jinak než právě písní. Začal organizovat skupinu a vybral píseň, kterou pak sám rozmnožil a všechny tedy zverboval. Sešli jsme se u něj doma a trénovali jsme Šikulka Tom. Zanedlouho jsme měli mít koncert, zda si dobře pamatuju, či to bylo na festivale? To není důležité, ale rozhodli jsme se tedy jim tímto za vše poděkovat. Ukázat, že nám toho dávají moc a že my se jim to vždy budeme snažit vracet a budeme vděční. Když jsme na koncertě řekli, že máme ještě překvapení, jemně se zděsili, ale nakonec to skončilo dojetím a brekem. V Ten Singu je a doufejme vždy i bude parta výborná! Takové kamarády stojí za to mít!

Příběh 4: Haleluja
zaznamenáno v Kmenu Šúva, YMCA Praha, 2016
příběh vyjadřuje hodnoty: Setkání s křesťanstvím, Ekumena

Děti prožívají křesťanství skrze ranní pobožnosti, kde si vyprávíme příběhy z Bible, a tyto příběhy pak děti ztvárňují například v divadle. Děti příběhy baví, a povídají si o nich mezi sebou i s vedoucími. Na děti působí i křesťanské písně, které zpíváme a skládáme. Na táboře jsme ze zásady ekumeničtí, a prostor tak mají všechna vyznání a praxe. Dětem nabízíme ekumenický program, ale ten není povinný, a děti se jej nemusí účastnit. Víra není spojována s konkrétními církvemi, jde o svobodný prostor. Jedna holčička z nekřesťanské rodiny po dvoudenní výpravě, kde se skládaly písně, prohlásila ve své dětské nevinnosti: “Víš kde je haleluja? Haleluja je v nekonečnu.” Tato holčička i se svou rodinou začala po táboře občas navštěvovat bohoslužby.

Příběh 5: Vánočka voní
zaznamenáno ve skupině Brniště, YMCA Děčín, 2013
příběh vyjadřuje hodnoty: Tvořivost, Iniciativnost, Práce v týmu

Nejoblíbenější společné vzpomínky bývají spjaté se zážitky spíše neplánovanými. Jednou jsem na každoroční turistické víkendové akci zapomněla na těsto, které si spokojeně nabývalo na objemu až do jedné hodiny ranní, kdy už mnozí spali a jiní se chystali po večeru společenských her na kutě. Ale nenechali mě v přípravě snídaně samotnou, spontánně utvořili týmy, začali studovat návod a pohrávat si s těstem. Po vypjatém souboji a několikerém splétání a rozplétání, ve čtyři ráno, už byly obě nedělní vánočky hotové, krásně voněly a navíc vypadaly jako ze žurnálu. Letos se soutěž (tentokrát plánovaně) opakovala a příští rok se chystáme na plněné buchty...

Příběh 6: Borůvkové knedlíky
zaznamenáno na táborech na Vlčici, YMCA Praha, 1996–2004
příběh vyjadřuje hodnoty: Hodnota lidské práce, samozřejmých věcí (jídlo, přírodní bohatství), zájem dělat něco potřebného a týmová spolupráce.

Nezapomenutelné bylo na táboře na Vlčici vždy vaření borůvkových knedlíků. To služby na pomoc v kuchyni byly za odměnu – šikovnější děti knedlíky balily (často to byli právě kluci!), další jen rozvalovaly těsto nebo kladly ovoce. Prostě výrobní linka v polní kuchyni pro padesát strávníků. A ještě jsme si k tomu většinou stačili zpívat! A dopoledne předcházelo celotáborové sbírání. Máloco pak chutná tolik, jako to, co si sami připravíme, co stojí úsilí a co nám poskytlo bohatství přírody… Polední klid byl zasloužený – s plným žaludkem a modrou pusou.

Jaké další příběhy se odehrály nebo odehrávají u vás? Napište nám své příběhy!

Recept na příběh:
1. Nechte se inspirovat hotovými příběhy.
2. Připomeňte si nějakou vlastní situaci, která se vám vryla do paměti:
3. Týká se tato situace jedné hodnoty nebo více hodnot? Určete je.

A. Duch
1. Setkání s křesťanstvím 2. Křesťanství, víra 3. Být vírou a životem učedníky Ježíše Krista 4. Spojení křesťanské víry s každodenním životem 5. Odpuštění a milosrdenství 6. Ekumenismus 7. Odpovědnost za rozvoj 8. Zájem dělat něco potřebného 9. Odpovědnost za hledání smyslu života

B. Duše
10. Čestnost 11. Fair-play 12. Ochota převzít odpovědnost za svůj život i okolní dění 13. Odvaha 14. Odhodlání překonávat překážky 15. Smysl pro spravedlnost 16. Vědomí své ceny 17. Empatie 18. Sociální cítění 19. Tvořivost 20. Aktivnost 21. Iniciativnost 22. Hospodaření s časem 23. Smysluplné trávení volného času 24. Schopnost vést 25. Práce v týmu 26. Loajalita 27. Tolerance 28. Otevřenost pro nové i jiné 29. Umění formulovat svůj postoj a názor 30. Schopnost vést dialog 31. Rozvoj kritického myšlení 32. Rozvoj pevného názorového zakotvení, přemýšlení a vlastního úsudku 33. Dobré mezigenerační vztahy 34. Porozumění

C. Tělo
35. Fyzická zdatnost 36. Zdravý životní styl 37. Tělesná všestrannost 38. Hodnota fyzické práce 39. Práce v týmu 40. Rozvoj charakteru 41. Sport a pohybové aktivity 42. Úcta k lidské práci

D. Svět
43. Demokracie 44. Aktivní občanství 45. Vlastenectví 46. Globální vnímání světa 47. Přírodní bohatství 48. Celosvětové bratrství 49. Společnost 50. Společný domov 51. Zvládání konfliktních situací 52. Nebát se být světlem 53.Úcta a ochrana přírody a života

Dále tedy...
4. Zformulujte příběh do jednoho delšího, případně dvou kratších odstavců a určete jeho název.
5. Doplňte informací – aktivita, YMCA, rok vzniku příběhu.
6. Pošlete na adresu andrea.groschlova@ymca.cz.
7. Příběhy a další materiály k našim hodnotám sledujte na www.hodnoty.ymca.cz (web s první sadou příběhů a dalších materiálů bude spuštěn v dubnu 2017).

Andrea Gröschlová, sekretář pro vzdělávání, foto: YMCA T. S.

[.. Celý článek | Autor: -agr- .. ]
[..Pošli e-mail | Vytisknout článek ..]