01/2011

Výběr dívky

Vydáno dne 06. 03. 2011 (2123 přečtení)
Tento článek jest určen pro chlapce a vytištěn v „Mládeži světa“, aby ho bylo použito chlapeckými vůdci, kteří kladou velkou důležitost na tuto otázku v životě starších chlapců.


Poněvadž manželství uzavírá se pro život a společnost uznává jeho cenu a důležitost a proto zahrnuje rodinu větší ochranou a zákonitou podporou nežli všechna ostatní instituce, výběr druha života nesmí býti ničím jiným nežli dobře uváženou věcí jak co do individuálního, tak do sociálního významu věci. Hazardní výběr neomylně vede manželství k rozkolu a pádu. Věřím, že dlouhé zkušenosti lidstva nám zde pomohou. Nejlepší lidské zkušenosti ukázaly takovéto směrové linie:

1. Ideál matky. Mnozí hoši jsou si vědomi, že vděčí matce za život a výživu, ale také za všeobecný směr jejich výchovy a vzdělání, a proto si přejí za ženu dívku podobnou matce. Takto často nevědomky na hocha působí v dívce její podobnost s mateřským ideálem. Někteří hoši, méně šťastní ve svých matkách, odvracejí se a vytyčují si nové ideály.

2. Vlastní ideál hochů. Někteří chlapci si toho neuvědomují, ale mnozí více méně vědomě se rozhodli, že by se chtěli oženiti s dívkou toho a toho typu. Musí na př. býti hezká nebo kamarádská, nebo musí umět péci jahodové koláče, nebo musí dovést dělat sobě klobouky, nebo proběhne jak vítr k zahradním vrátkům, či zbožňuje děti – nebo musí míti všechny tyto vlastnosti dohromady! Chlapcům ideál je ovšem progresivní.

S jeho vlastními zkušenostmi postupuje a na jeho rozvoj má vliv rozvoj jeho ideálů a jeho osobní znalost děvčat. To je patrně největší faktor jeho výběru.

3. Zdravá dívka. Obyčejné starosti o dům, požadavky porodů a výživy, sociální starosti a zvláštní nahodilosti rodinného života předpokládají dívku úplně zdravou. Na počátku známosti slabost dívky může vzbuditi soucit, který jest často mylně považován za lásku. Taková dívka vyžaduje zvláštní pozornosti a péče, kterou mnozí chlapci nedovedou dáti, a není schopna vésti takovou domácnost, o jaké snil, nebo býti matkou jeho dětí.

4. Zdravé rodinné dědictví. Fysická a duševní slabost, která vplížila do rodin obou manželů, objevuje se u jejich dětí, zrovna tak jako rodinné síly mohou vytvořiti zdravé potomky. Pátrání v rodinné historii je nejen dobrou zábavou, ale jsou tím povinni rodiče nejen svým dětem, ale i ostatním generacím, které přijdou po nich.

5. Veselá družka. Tato podmínka není nutná, ale jest nesmírně cennou vlastností. Nic nepřispěje tak družnosti jako jas a roztomilost. Šťastně založená dívka, lhostejno jaká je jinak, jest velkým pokladem. Směje se při starostech, vysmívá se těžkostem, zahání špatnou náladu a dovede vzdorovat špatným okolnostem. Veselí jest nakažlivé a brzy nakazí svého muže svým humorem. Šťasten je chlapec, jestliže jeho budoucí žena jest veselá.

6. Obratná družka – obratných rukou, srdce, mysli i v sociálním smyslu. V těchto dnech, kdy se rodině kladou stále větší požadavky v ohledu kulturním, ve vkusu, pohostění, výchově dětí a služně mimo domov, jest čím dále důležitější, aby dívka vyznala se v každé z těchto situací.

7. Dívka, která by byla hodna dobrých dětí. Každý chlapec ve svém srdci touží po takové ženě. Možná, že nemyslí zde příliš konkrétně, t. j. vzhledem k výchově svých dětí, ale jistě si přeje roztomilé a zdravé matky. A jestliže přijdou děti nebo ne, vždycky bude o své ženě myslit jako o báječné matce.

Účel dvoření.
Účelem dvoření jest, aby se chlapec s dívkou seznámil a aby se pozvolna připravili k novému životu. Je mnohem lépe pro oba a zvláště pro společnost, jestliže se nesrovnalosti objeví v době, kdy se hoch o dívku uchází, a rozejdou-li se zavčas.

Toto vzájemné se sbližování jest velice důležité období, jednak pro zřízení domova, pro církevní a společenské snahy, finance a tisíc jiných věcí, o nichž se musí dohodnouti, aby manželství dobře dopadlo. Je to mnohem důležitější než sentimentální vzdychání předsvatebního období, o němž by vám chtěli něco namluviti mnohé populární písně a nerozvážní mužové. Je to období, ve kterém vkus, ideály hochovy se podrobují zkoušce jako nikdy předtím, někdy k jeho hrdosti, ale častěji k jeho mrzutosti a ponížení, srovná-li je s těmi, které má jeho družka. Je to období charakterisované „myšlením na druhého“, kdy může docházeti k družnosti velmi blízké té, jež se vyvíjí v manželství, a kdy by bylo vrcholem pošetilosti a zbabělosti této družnosti zneužiti. Uvažujete-li o tom, že se pro toto období připravujete již nyní, považte, ze vkus a ideály, jež si nyní vytyčujete, poslouží vám v době dvoření. Uvažujte poněkud a pohleďte, jaké jsou vaše názory.

Jaké máte názory na hudbu, literaturu, umění, zábavu, kamarádství. Jaké jsou vaše ideály o službě k bližnímu, čestnosti vůči každému, o mužnosti, o poměru hocha k dívkám, o úctě k ženství. Co jsou vaše zásady co do vlídnosti, přátelství, štěstí, náboženství, lokálnosti? Jsou to pro vás pouze slova, či představuje každé z nich pro vás něco konkrétního? Jste na to hrdi, že vnesete tyto kvality do svého manželství, abyste tak místo pekla vytvořili si štěstí. Užívám slova „peklo“ úmyslně, ježto není většího pekla nežli špatné manželství. Pamatujte, že doba námluv není dobou čarodějnou, kdy byste mohl změniti svůj celý charakter a státi se nejlepším mužem svého druhu.

Prázdný flirt.
Jsou však také někdy hoši a také děvčata, kteří užívají výhod dvoření, kdy dvoření vůbec neexistuje. To bychom mohli nazvat „prázdný flirt“. Při něm hoch a dívka dosahují volnosti, jež je obyčejně pouze právem těch, kteří se prohlásili za nastávající manželskou dvojici. Nesnáze, které vyplývají z takového prázdného flirtu, spočívají hlavně v nebezpečích pro budoucí vztahy dotyčného hocha a dívky, stejně jako pro jejich poměr k ostatním mladým lidem.

Prvním nebezpečím jest prolomení přirozené reservy dívčiny. Jest tím zbavena jedné ze svých nejcennějších vlastností, neboť její cena je v přímém poměru k její nedosažitelnosti. Žádný mladík si necení „laciného zboží“, kdežto dívka, která je sice milá a přístupná, avšak dovede si jej udržovati v patřičné vzdálenosti, jest velmi ctěna. Mladík, jenž přispěje k porušení této reservy tím, že vyvolá ochotu k buršikosnímu nebo pošetilému tónu, třeba to šlo sebe snáze, porušuje její cenu v očích každého, kdo ji zná dokonce i v očích vlastních. (Někdy jsou případy, kdy dívka dovoluje takovou familiárnost z přání, aby byla populární, ačkoliv se jí to vlastně příčí – což jest jen důkazem, že kdosi nepěkně zneužívá pochybné příležitosti.) A je-li reserva jednou prolomena, může se snáze státi obětí ještě méně skrupulosních mužů.

Ruku v ruce se ztrátou reservy přichází též ztráta sebeúcty, jíž je vážně třeba jako základu pro respekt jiných lidí. Cena sebeúcty se dá změřiti známých slovem Kristovým, jímž odsoudil člověka, jenž nazval bratra bláznem, protože tím porušuje jeho sebecit – základ mravního úsilí.

Důvěrnosti ničí sebeúctu. Učiňte dívku lacinější v jejích vlastních očích, a zasadili jste vážnou ránu jejímu charakteru. Její duševní rovnováha, důležitý činitel jejího půvabu i celé životosprávy, na to závisí. V každé věci, kterou dělá bude kvalita výsledku přímo úměrna její sebedůvěře a sebeúctě. Je to majetek příliš drahocenný, než aby se smělo s ním nějak hazardovati.

Kontrola emocí.
Buršikósnost, škádlení a smyslné tance, v nichž si lidé libují pouze pro vzrušení, jsou schopny vyvolat emoce, které jest nesnadno ovládnouti. Ve světě, kde jednou z hlavních známek kultury jest ovládání emocí, špatně to sluší člověku, jestliže se vydražďuje. Málo jest lidí, kteří pak znají pravé meze. Proto překročení pravých hranic často přijde dříve než si člověk uvědomí, že situace je nějak nebezpečná, zvláště kde se s city často zahrává. A tragedie překročení hranic emocí pohlavních je pomalý pád k bývalé úrovni – je-li vůbec možné jíti zpět. Dívka musí na to vždy doplatiti ztrátou sebeúcty a společenským odsouzením, ačkoliv je veřejnost si vědoma vždy víc, že hoch má strádati stejně. A hoch, jenž má svědomí, trpí dlouhé měsíce lítosti, která je zdvojnásobena a ztrojnásobena, když se v životě setkává „s tou pravou“. Neboť zajisté nedostatek sebekontroly v otázkách pohlavních znamená pád ideálů rodinných, kterých obyčejně nelze po léta a snad nikdy znovu zříditi. Sport prázdného laškování je nebezpečný a špatný. A celá hra nikdy nestojí za to.

Promluvíme-li o typu pohlavního exploatátora, tvrdíme, že je nedůstojný našich úvah, leda v tom smyslu, že všichni sjednoceně musí se postaviti proti němu. Na něho musí býti poukázáno jako na zjev, jenž nezaslouží ani špetky pozornosti v našich poměrech a že jeho způsob jednání zaslouží všeobecného sociálního odsouzení, zvláště našeho. Hoch s jemným porozuměním pro ženství nesmí, chce-li jednati čestně, mlčeti, zneužívá-li jeho přítel žen.

Láska a dvoření jsou věci, jež se dotýkají vašeho budoucího štěstí a životního úspěchu. Proto máte na ně dlouho a vážně myslit. My dospělí očekáváme od vaší generace, že si svou rodinu lépe zařídíte, nežli jsme to učinili my. A jen proto vám dali rodiče nejlepší co mohli, abyste vy to ještě v lepším stavu mohli předati svým dětem. Je to úkol důstojný úvah těch z vás, kteří jsou nejlepší ze všech.

Newell W. Epson, Mládež světa 1925

______________________________

Tento článek přinášíme ku příležitosti blížícího se jara, ale také ku 140 výročí prvního civilního sňatku na našem území (3. 3. 1871). Byl určen vedoucím v YMCA, aby věděli, jak připravovat mladé muže, v oblasti výběru dívky pro život. Můžete zhodnotit, jak se vašim pradědečkům a prababičkám podařilo výzvu v posledním odstavci uskutečnit nebo se také zamyslet, co se od té doby změnilo, co ne, co je dobře že se změnilo a co třeba zase ne…

[.. Celý článek | Autor: externí .. ]
[..Pošli e-mail | Vytisknout článek ..]