[.. Celý článek | Autor: externí .. ]
[..Pošli e-mail | Vytisknout článek ..]
Klíče pro život
Vydáno dne 07. 03. 2010 (2024 přečtení)
Práce dobrovolníka je oficiálně uznávána jako nabytá dovednost a pomůže mi při hledání práce či přijímačkách ke studiu na VŠ…
Zbožné přání, sen všech dobrovolníků v neziskovém sektoru nebo realita budoucnosti? S jistotou lze říci, že správně jsou první dvě možnosti. Ovšem v tuto chvíli to vypadá, že i realita budoucích let.
Téma uznávání neformálního vzdělávání (tedy toho, které se děje mimo školská zařízení) je dlouhodobě tématem nejen v České republice, ale i v rámci celé Evropské unie. V některých státech se pomalu daří prosazovat zákony, které umožňují vykázat dobrovolnou činnost jako součást vzdělávání a tak zatraktivňují neziskový sektor a otvírají další možnosti uplatnění těm, kteří se na jeho činnosti podílejí.
V rámci České republiky se rozběhl projekt Klíče pro život, který chce být pro budoucnost této oblasti zásadní. Klíče pro život jsou projektem MŠMT (Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy) realizovaným skrze NIDM (Národní institut dětí a mládeže). Jeho hlavním cílem je vytvořit systém podporující trvalý a udržitelný rozvoj zájmového a neformálního vzdělávání a dále zvýšení kvality a rozšíření nabídky zájmového a neformálního vzdělávání.
Projekt začal na jaře loňského roku a bude trvat do roku 2013. Během této doby by měl být vybudován systém organizací poskytujících neformální vzdělávání a vytvořen přehled pozic a jejich minimálních kompetenčních profilů, tedy určitých standardů pro danou pozici.
V praxi to znamená, že každý vedoucí (řekněme vedoucí celoročně pracující skupiny, oddílu), bude jasně definovaná pozice, ke které se bude vztahovat požadované penzum dovedností a znalostí. Vedoucí bude muset projít školením, výcvikem či jiným kurzem (což je dnes zcela standardní např. v Junáku), aby mohl funkci vykonávat. Již tyto znalosti je možné považovat za nabyté neformální vzdělání. Následná praxe při přímé práci s dětmi a mládeží je dalším střípkem do mozaiky neformálního vzdělávání. A to vše bude moci člověk uplatnit ve svém životě a formálně doložit certifikátem, či jiným potvrzením o dosaženém neformálním vzdělání.
Abychom mohli dojít k vytyčenému cíli, je ovšem třeba nejen rozpracovat jednotlivé pozice, ale standardizovat situaci v organizacích dětí a mládeže, uvést v praxi systém vzdělávání a přenosu informací a aplikovat nastavená pravidla a profily do jednotlivých organizací. I to je součástí Klíčů pro život. Vzhledem k tomu, že tento projekt a jím nastavený proces považujeme za důležitý pro budoucnost práce YMCA, je naším cílem aktivně ovlivňovat práci v oblasti standardizace organizací neformálního vzdělávání a vytváření pozic a školících systémů v rámci organizací.
Přestože nyní nevíme, zda všechny cíle dojdou naplnění, a zda na výsledky tohoto projektu budou navazovat i legislativní změny, je třeba se do projektu zapojovat, byť jen jako „aktivní pozorovatelé“, abychom v případě úspěchu projektu byli připraveni, případně výsledek mohli nějakým způsobem ovlivnit. Proto se YMCA v ČR – ústředí snaží v rámci svých možností podílet na přípravě jednotlivých kroků, aktivně se účastnit jednání a „držet krok“ s ostatními.
Nejen v souvislosti s Klíči pro život, ale především i z vlastní potřeby, se v současné době rozjíždí „projekt“ výchovného a vzdělávacího systému YMCA v ČR, který byl prodiskutován jak na valném shromáždění, tak jeho konkrétní kroky byly schváleny na jednání ÚV YMCA v ČR, který by měl posunout naši práci směrem kupředu, mimo jiné i oblasti neformálního vzdělávání.
Ve standardizaci jednotlivých pozic, ve vytvoření výchovnému systému a na něj navazujícího vzdělávacího systému, vidím zkvalitnění a profesionalizaci práce nejen YMCA ale i ostatních organizací dětí a mládeže. Příliv nových dobrovolníků, kterým můžeme nabídnout nejen kus smysluplně stráveného života, ale i získané znalosti a dovednosti, které budeme moci doložit, může naši práci rozvinout, zkvalitnit a zatraktivnit pro mnohé mladé lidi.
Více informací o celém projektu naleznete na www.kliceprozivot. cz nebo na YMCA v ČR – ústředí.
Miki Erdinger
_____________________
Pár technických informací
Seznam oblastí, kterými se projekt Klíče pro život zabývá:
Zbožné přání, sen všech dobrovolníků v neziskovém sektoru nebo realita budoucnosti? S jistotou lze říci, že správně jsou první dvě možnosti. Ovšem v tuto chvíli to vypadá, že i realita budoucích let.
Téma uznávání neformálního vzdělávání (tedy toho, které se děje mimo školská zařízení) je dlouhodobě tématem nejen v České republice, ale i v rámci celé Evropské unie. V některých státech se pomalu daří prosazovat zákony, které umožňují vykázat dobrovolnou činnost jako součást vzdělávání a tak zatraktivňují neziskový sektor a otvírají další možnosti uplatnění těm, kteří se na jeho činnosti podílejí.
V rámci České republiky se rozběhl projekt Klíče pro život, který chce být pro budoucnost této oblasti zásadní. Klíče pro život jsou projektem MŠMT (Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy) realizovaným skrze NIDM (Národní institut dětí a mládeže). Jeho hlavním cílem je vytvořit systém podporující trvalý a udržitelný rozvoj zájmového a neformálního vzdělávání a dále zvýšení kvality a rozšíření nabídky zájmového a neformálního vzdělávání.
Projekt začal na jaře loňského roku a bude trvat do roku 2013. Během této doby by měl být vybudován systém organizací poskytujících neformální vzdělávání a vytvořen přehled pozic a jejich minimálních kompetenčních profilů, tedy určitých standardů pro danou pozici.
V praxi to znamená, že každý vedoucí (řekněme vedoucí celoročně pracující skupiny, oddílu), bude jasně definovaná pozice, ke které se bude vztahovat požadované penzum dovedností a znalostí. Vedoucí bude muset projít školením, výcvikem či jiným kurzem (což je dnes zcela standardní např. v Junáku), aby mohl funkci vykonávat. Již tyto znalosti je možné považovat za nabyté neformální vzdělání. Následná praxe při přímé práci s dětmi a mládeží je dalším střípkem do mozaiky neformálního vzdělávání. A to vše bude moci člověk uplatnit ve svém životě a formálně doložit certifikátem, či jiným potvrzením o dosaženém neformálním vzdělání.
Abychom mohli dojít k vytyčenému cíli, je ovšem třeba nejen rozpracovat jednotlivé pozice, ale standardizovat situaci v organizacích dětí a mládeže, uvést v praxi systém vzdělávání a přenosu informací a aplikovat nastavená pravidla a profily do jednotlivých organizací. I to je součástí Klíčů pro život. Vzhledem k tomu, že tento projekt a jím nastavený proces považujeme za důležitý pro budoucnost práce YMCA, je naším cílem aktivně ovlivňovat práci v oblasti standardizace organizací neformálního vzdělávání a vytváření pozic a školících systémů v rámci organizací.
Přestože nyní nevíme, zda všechny cíle dojdou naplnění, a zda na výsledky tohoto projektu budou navazovat i legislativní změny, je třeba se do projektu zapojovat, byť jen jako „aktivní pozorovatelé“, abychom v případě úspěchu projektu byli připraveni, případně výsledek mohli nějakým způsobem ovlivnit. Proto se YMCA v ČR – ústředí snaží v rámci svých možností podílet na přípravě jednotlivých kroků, aktivně se účastnit jednání a „držet krok“ s ostatními.
Nejen v souvislosti s Klíči pro život, ale především i z vlastní potřeby, se v současné době rozjíždí „projekt“ výchovného a vzdělávacího systému YMCA v ČR, který byl prodiskutován jak na valném shromáždění, tak jeho konkrétní kroky byly schváleny na jednání ÚV YMCA v ČR, který by měl posunout naši práci směrem kupředu, mimo jiné i oblasti neformálního vzdělávání.
Ve standardizaci jednotlivých pozic, ve vytvoření výchovnému systému a na něj navazujícího vzdělávacího systému, vidím zkvalitnění a profesionalizaci práce nejen YMCA ale i ostatních organizací dětí a mládeže. Příliv nových dobrovolníků, kterým můžeme nabídnout nejen kus smysluplně stráveného života, ale i získané znalosti a dovednosti, které budeme moci doložit, může naši práci rozvinout, zkvalitnit a zatraktivnit pro mnohé mladé lidi.
Více informací o celém projektu naleznete na www.kliceprozivot. cz nebo na YMCA v ČR – ústředí.
Miki Erdinger
_____________________
Pár technických informací
Seznam oblastí, kterými se projekt Klíče pro život zabývá:
- VÝZKUMY
- STANDARDIZACE ORGANIZACÍ NEFORMÁLNÍHO
- VZDĚLÁVÁNÍ
- SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ: Studium ped. volného času
- SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ: Průběžné studium
- SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ: Průřezová témata: (dobrovolnictví, participace, zdravé klima v zájmovém vzdělávání, inkluze dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, multikulturalita, medializace a mediální výchova)
- SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ: Funkční studium
- UZNÁVÁNÍ NEFORMÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ
- PODPORA INFORMAČNÍHO SYSTÉMU PRO MLÁDEŽ
- Pracovníci škol a školských zařízení, pracovníci nestátních neziskových organizací pracujících s dětmi a mládeží
- Děti a mládež (do18 let) – účastníci zájmového a neformálního vzdělávání
- 1 sada blended learningových kurzů (pro každé téma jeden)
- 2 vzdělávací kurzy pro krajské koordinátory s obsahem každého průřezového tématu
- 14 kurzů pro účastníky z krajů s obsahem každého průřezového tématu síť krajských konzultantů ve všech tematických oblastech návrh systémových opatření a legislativních změn v každé tematické oblasti
- 1 sada vzdělávacích programů pro práci s dětmi a mládeží, resp. pro jejich vedoucí
- 6 sad ověřených, volně šiřitelných příkladů dobré praxe sada dílčích návrhů změn v oblasti finanční, legislativní a organizační
[.. Celý článek | Autor: externí .. ]
[..Pošli e-mail | Vytisknout článek ..]
15 nejčtenějších článků
SÁRA GOES TO ENGLAND (11. 06. 2018, 2154x)
Tábory dětem přinášejí přesně to, co jim pandemie vzala (07. 03. 2022, 1540x)
Zlatá pro Viktorii v boxu (11. 06. 2018, 1474x)
YMCA v „osmičkovém“ roce (11. 06. 2018, 1391x)
Jan Přeučil ambassadorem YMCA (11. 06. 2018, 1282x)
Film Zlatý podraz (11. 06. 2018, 1199x)
Lužická sedmička (11. 06. 2018, 1196x)
Film Zlatý podraz vychází také jako komiks! (03. 12. 2018, 1113x)
Čím byl ‚osmičkový‘ rok pro SHŠ In Taberna (03. 12. 2018, 1064x)
Ocenění pracovníci YMCA za rok 2017 (11. 06. 2018, 1059x)
Uvaděč (11. 06. 2018, 1035x)
ČVTS (11. 06. 2018, 1033x)
Jak správně použít vlajku a prapor (29. 06. 2021, 1011x)
Noc s Andersenem v Neveklově (11. 06. 2018, 934x)
Palác YMCA slaví 90 let! (11. 06. 2018, 920x)
Anketa
Články jakého typu byste v Proteinu četli nejraději?
Rozhodvory
(54 hl.)
Odborné texty
(36 hl.)
O aktivitách YMCA
(49 hl.)
Komiksy
(42 hl.)
Dětskou stránku
(60 hl.)
O historii YMCA
(44 hl.)
Duchovní články
(40 hl.)
Praktické návody
(45 hl.)
Kulturní rubriku
(41 hl.)
Vše uvedené
(46 hl.)
(54 hl.)
Odborné texty
(36 hl.)
O aktivitách YMCA
(49 hl.)
Komiksy
(42 hl.)
Dětskou stránku
(60 hl.)
O historii YMCA
(44 hl.)
Duchovní články
(40 hl.)
Praktické návody
(45 hl.)
Kulturní rubriku
(41 hl.)
Vše uvedené
(46 hl.)
Celkem hlasovalo: 457
Bahisikayet.com
Extrabet
Deneme bonusu
Denemebonusuz.com
yurtdişi ev taşima
uluslararasi evden eve nakliyat
eşya depolama
yurtdişi kargo
eşya depolama