05/2010

Instalace neonu YMCA

Vydáno dne 15. 11. 2010 (1984 přečtení)
Jak jsme instalovali repliku historického neonu
na budovu YMCA v Praze


Od nápadu k dokončení toho, co jsme si předsevzali, uběhne mnohdy opravdu dlouhá doba. A někdy si za to člověk může sám, někdy neočekávané změny, jindy neschopnost dodavatelů a někdy jen úřední šiml. A pokud se vše sejde, tak mezi nápadem obnovit historický neonový nápis a jeho instalací může uběhnout neuvěřitelných 40 měsíců. Jak celá procedura probíhala?


1. fáze – idea a první kroky (8 - 11/2007)
Na historických fotografiích jsme našli nejasný neonový nápis a v dalších materiálech grafický návrh neonového nápisu a loga YMCA na budově v Praze. Byla zjištěna cenová nabídka, zajištěno výběrové řízení a předložen návrh na ÚV pro schválení prostředků.

2. fáze – zdroje a priority (11/2007 - 11/2008)
ÚV schvaluje prostředky pro výrobu a instalaci nápisu. Bohužel v roce 2008 dochází k jiným důležitým investicím a tedy prostředky je třeba využít jinak. Ovšem pro rok 2009 ÚV opět schvaluje stejnou částku pro akci neon.

3. fáze – památkáři 1 (4 - 5/2009)
Pro obnovu je třeba svolení památkářů – to nám nemohou vystavit bez architektonické studie.

4. fáze – architektonický návrh (6 - 11/ 2009)
Architekta na základě historických podkladů zpracovává studii. Historické podklady ovšem neodpovídají reálu z roku 1927 (nakonec byl realizován nápis, ke kterému se nezachovaly podklady) a je třeba volit variantní řešení. Poprvé vázne komunikace s vybranou firmou.

5. fáze – památkáři 2 (11/2009 - 1/2010)
Na základě studie památkáři udělují souhlas s umístěním neonu. Ve svém vyjádření píší „na levé straně budovy“, kde již dnes vchod do Ymky není. Po ústním jednání potvrzují, že strana domu není směrodatná a že souhlas platí i pro pravou stranu budovy. V tuto chvíli je jasné, že akce se nestihne v roce 2009 a tak statutární zástupci povolují využití prostředků v roce 2010.

6. fáze – stavební úřad a památkáři 3 (1 - 3/2010)
Po konzultaci je zjištěno, že na instalaci je třeba stavební ohlášení a územní řízení. Po dodání všech dokladů úřad nemůže povolit instalaci na pravé straně, neboť památkáři povolili stranu levou. Úřední dokument je dogma. Památkový ústav nemůže doplnit své rozhodnutí, proto je třeba absolvovat nový, 30 denní proces schválení.

7. fáze – vybraná firma (3 - 10/2010)
Po osobní účasti 4x na památkářích a 3x na stavebním úřadě jsou všechna povolení v pořádku a ze strany YMCA v ČR podepsána smlouva o dílo s termínem dodání 20 dnů po podpisu smlouvy. Přes prvotní oprávněné výmluvy, že když povolení trvala tak dlouho, vzali velkou zakázku a čas bude až v květnu , přes mailové, telefonické a sms urgence s tím, že Ymka odstoupí od smlouvy, byla smlouva podepsána a zaslána 26.6.2010. Od této chvíle běžela lhůta dodání. V září 2010 po dalších urgencích jsme obdrželi email s fotografiemi, že neon je hotov, je třeba jen dodělávek a že ještě zajistí zábor chodníku a do konce měsíce vše bude.

8. fáze – MČ Prahy 1 a zábor (9 - 11/2010)
Na konci září se ukazuje, že majitel firmy, že neví, jak v Praze zařídit zábor, že to v Liberci nedělají. Jen přijedou a nainstalují. Dobře. Uděláme to sami. Celý proces získání povolení trval 6 týdnů. 4x bylo třeba osobně zajít na MČ Praha 1 odbor dopravy, 3x na technickou správu komunikací, zaplatit 5 správních poplatků, objednat a zaplatit pronájem 3 dopravních značek a osobně je ohlídat, aby je nikdo během týdne nepřesunul (stalo se to asi 4x).

9. fáze – hotovo (8. 11. 2010)
Byl to ten slavný den, kdy nám byl nainstalován světelný neonový nápis. Vše proběhlo bez problémů a my se teď můžeme kochat. Přijeďte také potěšit své oko a ymkařskou duši. Celý proces stál za to!! :-)

Miki Erdinger

[.. Celý článek | Autor: externí .. ]
[..Pošli e-mail | Vytisknout článek ..]