[.. Celý článek | Autor: externí .. ]
[..Pošli e-mail | Vytisknout článek ..]
Barvitá návštěva u 4 novorozeňat
Vydáno dne 15. 11. 2010 (1937 přečtení)
Dokumentární film Mimina francouzského režiséra Thomase
Balm?se, který vstoupil i do českých kin, zachycuje
prvních 18 měsíců života čtyř dětí z různých koutů světa.
Bez jakéhokoli komentáře, pouze obrazem a doprovodnou
hudbou utváří přitažlivý, humorný i dojemný obraz
začátku lidského života.
Thomas Balmes má za sebou již řadu úspěšných dokumentů zabývajících se negativními stránkami života současné globalizované společnosti. Ve svém nejnovějším snímku ale překonává vrozený pesimismus a dává prostor pro nahlédnutí do čtyř radikálně odlišných oblastí světa, kde se právě odehrává jeden z nejkrásnějších dějů pozemského života: zrození člověka.
Čtyři kouty světa Severoamerická Kalifornie, africká Namibie, japonské Tokio a mongolská poušť Gobi – právě tam se narodila Hattie, Ponijao, Mari a Bayarjargal. Jsme svědky porodu, prvního nadechnutí i pláče, úvodních nesmělých kontaktů s lidmi a později i s širším okolím. Zatímco japonská holčička přichází do technologicky nejvyspělejší země světa, a navíc do zjevně movité rodiny, Američanka Hattie bude vyrůstat v radikálně ekologicky založené rodině – ovšem stejně jako Japonka Mari v té nejbohatší části světa. Oproti tomu mongolského chlapečka Bayarjargala si vezou rodiče na staré vysloužilé motorce do svého tradičního obydlí – mongolského stanu geru. Chlapec bude vyrůstat v těsné blízkosti zvířat, která jeho rodiče pěstují pro obživu, a začátek života stráví sám ve společnosti kohouta, kočky a o něco málo staršího sourozence.
Africká holčička Ponijao patří do jednoho z posledních afrických kmenů, které žijí tradičním způsobem života zcela nezasaženým jakoukoli moderní technologií.
Čtyři způsoby života
Čtyři novorozenci, čtyři kultury, čtyři různé pohledy na svět, čtyři odlišné poměry k technice a k prostředkům, na nichž je založen život v západním světě. Balm?s svým sběrným dokumentem kromě jiného ukazuje na různé množství podnětů, kterého se jednotlivým dětem dostává. Zatímco americké a japonské dítě je neustále zahlcováno nejrůznějšími impulzy (hračky, aktivita a zájem rodičů atd.), mongolské a africké „trpí“ – z našeho pohledu – takřka jejich nedostatkem. A přesto, po roce a půl života jako by tento aspekt vůbec nebyl podstatný pro osobnostní rozvoj a spokojenost dítěte.
Pozitivní zpráva
Thomas Balmes měl volnou ruku, co se týče výběru místa natáčení, díky štědrému a mocnému producentovi. Vybraná čtyři prostředí jsou tedy divácky nanejvýš atraktivní. Volnou ruku ovšem už neměl při střihu a dokončování filmu. Zatímco původní ideou autora bylo složit film z dlouhých záběrů, které by vypovídaly samy o sobě – bez pomoci doprovodné hudby, nakonec je film sestříhán do krátkých sekvencí s většinou humorným vyzněním. Použitá hudba Bruna Coulaise, tvůrce nadmíru libé hudby (Microcosmos, Slavíci v kleci aj.), pak ještě umocňuje výhradně pozitivní vyznění filmu. Jako by prvních 18 měsíců lidského života bylo skutečným rájem na Zemi. A právě to snímku nejvíc ubližuje: jeho nekonfliktnost a přílišná poplatnost současné televizně klipovité produkci. Pozitivní zpráva o hodnotě lidského života a potažmo mateřství je ovšem vítaným narušením současného, většinově na dospělé individuum zaměřeného světonázoru. Dítě není omezením dospělého jedince, ale naopak jeho největším obdarováním – a toho je film Mimina dobrým svědkem.
Lukáš Jirsa
(recenze vyšla i v Katolickém týdeníku 41/2010)
Thomas Balmes má za sebou již řadu úspěšných dokumentů zabývajících se negativními stránkami života současné globalizované společnosti. Ve svém nejnovějším snímku ale překonává vrozený pesimismus a dává prostor pro nahlédnutí do čtyř radikálně odlišných oblastí světa, kde se právě odehrává jeden z nejkrásnějších dějů pozemského života: zrození člověka.
Čtyři kouty světa Severoamerická Kalifornie, africká Namibie, japonské Tokio a mongolská poušť Gobi – právě tam se narodila Hattie, Ponijao, Mari a Bayarjargal. Jsme svědky porodu, prvního nadechnutí i pláče, úvodních nesmělých kontaktů s lidmi a později i s širším okolím. Zatímco japonská holčička přichází do technologicky nejvyspělejší země světa, a navíc do zjevně movité rodiny, Američanka Hattie bude vyrůstat v radikálně ekologicky založené rodině – ovšem stejně jako Japonka Mari v té nejbohatší části světa. Oproti tomu mongolského chlapečka Bayarjargala si vezou rodiče na staré vysloužilé motorce do svého tradičního obydlí – mongolského stanu geru. Chlapec bude vyrůstat v těsné blízkosti zvířat, která jeho rodiče pěstují pro obživu, a začátek života stráví sám ve společnosti kohouta, kočky a o něco málo staršího sourozence.
Africká holčička Ponijao patří do jednoho z posledních afrických kmenů, které žijí tradičním způsobem života zcela nezasaženým jakoukoli moderní technologií.
Čtyři způsoby života
Čtyři novorozenci, čtyři kultury, čtyři různé pohledy na svět, čtyři odlišné poměry k technice a k prostředkům, na nichž je založen život v západním světě. Balm?s svým sběrným dokumentem kromě jiného ukazuje na různé množství podnětů, kterého se jednotlivým dětem dostává. Zatímco americké a japonské dítě je neustále zahlcováno nejrůznějšími impulzy (hračky, aktivita a zájem rodičů atd.), mongolské a africké „trpí“ – z našeho pohledu – takřka jejich nedostatkem. A přesto, po roce a půl života jako by tento aspekt vůbec nebyl podstatný pro osobnostní rozvoj a spokojenost dítěte.
Pozitivní zpráva
Thomas Balmes měl volnou ruku, co se týče výběru místa natáčení, díky štědrému a mocnému producentovi. Vybraná čtyři prostředí jsou tedy divácky nanejvýš atraktivní. Volnou ruku ovšem už neměl při střihu a dokončování filmu. Zatímco původní ideou autora bylo složit film z dlouhých záběrů, které by vypovídaly samy o sobě – bez pomoci doprovodné hudby, nakonec je film sestříhán do krátkých sekvencí s většinou humorným vyzněním. Použitá hudba Bruna Coulaise, tvůrce nadmíru libé hudby (Microcosmos, Slavíci v kleci aj.), pak ještě umocňuje výhradně pozitivní vyznění filmu. Jako by prvních 18 měsíců lidského života bylo skutečným rájem na Zemi. A právě to snímku nejvíc ubližuje: jeho nekonfliktnost a přílišná poplatnost současné televizně klipovité produkci. Pozitivní zpráva o hodnotě lidského života a potažmo mateřství je ovšem vítaným narušením současného, většinově na dospělé individuum zaměřeného světonázoru. Dítě není omezením dospělého jedince, ale naopak jeho největším obdarováním – a toho je film Mimina dobrým svědkem.
Lukáš Jirsa
(recenze vyšla i v Katolickém týdeníku 41/2010)
[.. Celý článek | Autor: externí .. ]
[..Pošli e-mail | Vytisknout článek ..]
15 nejčtenějších článků
SÁRA GOES TO ENGLAND (11. 06. 2018, 2154x)
Tábory dětem přinášejí přesně to, co jim pandemie vzala (07. 03. 2022, 1540x)
Zlatá pro Viktorii v boxu (11. 06. 2018, 1474x)
YMCA v „osmičkovém“ roce (11. 06. 2018, 1391x)
Jan Přeučil ambassadorem YMCA (11. 06. 2018, 1282x)
Film Zlatý podraz (11. 06. 2018, 1199x)
Lužická sedmička (11. 06. 2018, 1195x)
Film Zlatý podraz vychází také jako komiks! (03. 12. 2018, 1113x)
Čím byl ‚osmičkový‘ rok pro SHŠ In Taberna (03. 12. 2018, 1064x)
Ocenění pracovníci YMCA za rok 2017 (11. 06. 2018, 1058x)
Uvaděč (11. 06. 2018, 1035x)
ČVTS (11. 06. 2018, 1033x)
Jak správně použít vlajku a prapor (29. 06. 2021, 1010x)
Noc s Andersenem v Neveklově (11. 06. 2018, 934x)
Palác YMCA slaví 90 let! (11. 06. 2018, 920x)
Anketa
Články jakého typu byste v Proteinu četli nejraději?
Rozhodvory
(54 hl.)
Odborné texty
(36 hl.)
O aktivitách YMCA
(49 hl.)
Komiksy
(42 hl.)
Dětskou stránku
(60 hl.)
O historii YMCA
(44 hl.)
Duchovní články
(40 hl.)
Praktické návody
(45 hl.)
Kulturní rubriku
(41 hl.)
Vše uvedené
(46 hl.)
(54 hl.)
Odborné texty
(36 hl.)
O aktivitách YMCA
(49 hl.)
Komiksy
(42 hl.)
Dětskou stránku
(60 hl.)
O historii YMCA
(44 hl.)
Duchovní články
(40 hl.)
Praktické návody
(45 hl.)
Kulturní rubriku
(41 hl.)
Vše uvedené
(46 hl.)
Celkem hlasovalo: 457
Bahisikayet.com
Extrabet
Deneme bonusu
Denemebonusuz.com
yurtdişi ev taşima
uluslararasi evden eve nakliyat
eşya depolama
yurtdişi kargo
eşya depolama