Brno – bazén – balónky

Autor: externí <protein(at)ymca.cz>, Téma: 03/2011 , Vydáno dne: 18. 07. 2011

Z titulku by se mohlo zdát, že chci vyprávět o nějaké povedené párty. Ačkoli kurz „Lektor vzdělávacích aktivit neformální výchovy a vzdělávání“ byl příjemným zážitkem a o zábavu nebyla nouze, přeci jen se jednalo o vzdělávací akci. Připravila ji YMCA Brno v rámci projektu Klíče pro život.


Čtyřdenní kurz se uskutečnil ve dnech 23.–26. června v Církevním ubytovacím a školicím středisku Církve československé husitské v Brně – Pisárkách. Velmi sympatický areál s pěknou zahradou a malým (ale lákavým) bazénem byl ideální pro tak nabitý program, jaký pro nás nachystaly Gabka Boková (hlavní organizátorka kurzu) a Andrea Gröschlová (sekretář pro programy a vzdělávání). Do Brna se sjelo 15 účastníků z různých koutů republiky. Asi třetina jich přijela z Prahy, dost bylo i těch, kteří v Brně žijí či studují a pak odvážlivci například z Mělníka (243 km), Kaplice (247 km) a Chomutova (303 km). Zajímavé bylo i složení účastníků z pohledu vysílající organizace. Přirozeně převažovali ymkaři, své zástupce však měli i sdružení Pionýr, Česká tábornická unie, sdružení S.T.O.P, či DDM. Řada mladých účastníků byla z řad studujících – vesměs pedagogické obory.

Program se snažil obsáhnout základní kompetence, které by měl lektor umět aplikovat při přípravě, průběhu i po skončení kurzu. Z programu uvádím názvy několika bloků: Analyzování vzdělávacích potřeb, Projektový a organizační management, Tvorba konceptu vzdělávací aktivity, Posuzování bezpečnostních rizik, Orientace v právní úpravě činností dětí, mládeže a dospělých, Lektorské dovednosti či Organizace her. Nelze se rozepsat o všech zajímavých informacích, které jsme se dozvěděli a tak vám přiblížím alespoň jedno akční odpoledne.

Dvojblok „organizace her“ vedla Gabka, ale nejvíc zabrat dala nám účastníkům. Nejprve jsme hráli hru seznamovacího typu. Každý jsme si nafoukl svůj balónek, který představoval naši hlavu. Po té jsme si s nimi pinkali než Gabka řekla STOP. Každý chytil něčí „hlavu“ a domaloval určitou část (oči, ústa, noc, vlasy..) podle skutečné předlohy. To vyžadovalo vyhledat podle jména na balónku člověka, jemuž balónek patří. Dál jsme pracovali ve skupinkách a vymýšleli pro ostatní různé typy herních činností. Aktivita na podpoření vzájemné důvěry mě velmi nadchla. Když si 4 lidé lehnou na 4 židle, které se pak odstraní a vy tak zůstáváte ve stejné poloze jen díky těm zbylým třem, jste součástí spletence těl, který se díky fyzikálním zákonům udrží ve vzduchu, to je vážně veliký zážitek.

Značně oceňován byl také Mgr. Jiří Wolf, který nás seznamoval s lektorskými dovednostmi. Ohromně jsme se nasmáli, když ukazoval příklady špatné praxe v postoji a mluvě lektorů. Řekněte účastníkům fíkový list a zaručeně je rozesmějete ještě dneska. Na videotréninku, kdy jsme se nechali natáčet při projevu před lidmi, jsme pak viděli naše vlastní chyby. Někdo si hrál s knoflíky, někdo takzvaně zakořenil (tj. stál bez hnutí na jednom místě), někdo omílal pořád své „ehm“ a jiný rozhazoval rukama jako Spejbl a Hurvínek. Co nám ale šlo, byla aktivita na vzájemnou komunikaci. V bleskovém čase 26 minut jsme poskládali třicítku kartiček tak, jak šly za sebou, aniž bychom si vzájemně kartičky ukázali.

Setkáním v Brně ale kurz nekončí, je třeba ještě odevzdat samostatné práce a prokázat tak, že jsme se něco přiučili. Za všechny účastníky bych ráda poděkovala všem, kdo se podíleli na organizaci tohoto kurzu. Vážně jsem si těch pár dní v dobrém kolektivu užila.

Jana Krotilová, Pionýrská skupina Chomutov

PS: Ještě se mi nestalo, abych se setkala se skupinou 15 lidí a všichni byli nekuřáci. To mě ohromně potěšilo.

________________________________________________________________________________
Kurz „Lektor vzdělávacích aktivit neformální výchovy a vzdělávání“ je součástí projektu Národního institutu dětí a mládeže MŠMT Klíče pro život. Náš kurz je součástí pilotáže vzdělávacích programů, které by na základě vydefinovaných kompetenčních profilů měly zvýšit připravenost pracovníků a dobrovolníků na jednotlivých typových pozicích v organizaci. Kromě tvorby a ověření vzdělávacího programu na již zmíněnou pozici lektora, YMCA Brno realizovala tvorbu a ověření vzdělávacího programu pro samostatné vedoucí dětí a mládeže se zaměřením na hudbu, divadlo nebo tanec.