Úžasňákovi

Autor: externí <protein(at)ymca.cz>, Téma: 12/2004, Vydáno dne: 01. 12. 2004

Žijí mezi námi. O jejich minulosti takřka nikdo neví. Nestojí o publicitu, natož slávu. Žijí mezi námi, ale zároveň v minulosti, protože tehdejší svět je potřeboval. Ale dnes...dnes je všechno jinak. Aneb očekávaný 3D film, který vám dá...užasnout!

Režisér animovaných filmů Brad Bird (série The Simpsons, televizní Family Dog, The Critic, série King of the Hill) se se svým prvním celovečerním filmem tak trochu stal obětí studiového systému, v němž jsou stejně důležité jak částky investované do výroby, tak do reklamy. V mnohých ohledech je položka reklamy snad ještě důležitější neboť jinak bychom stěží mohli vidět tolik špatných filmů s tak masivní reklamou. Birdův první celovečerní film Železný obr, jak přinejmenším osvědčilo jeho DVD release, totiž patří do jiné sorty. Je vše, jen ne hloupý, předvídatelný a plný zvířátek s měkoučkými kožíšky, které žvatlavě zpívají porstoduché popěvky, hláškují... a vůbec vytvářejí křoví hlavnímu hrdinovi. Jenže studio Warner Bros. distribuci a reklamu Birdova film příliš nepodpořilo a tak byl příběh železného hrdiny z mccarthyovské Ameriky 50. let uveden v minimálním počtu kopií a zanedlouho stažen z distribuce. Železný obr samozřejmě není první, natož poslední film, který postihlo zvláštní jednání představitelů studia, proto se není se co divit, že se Bird rozhodl natočit svůj další projekt pod hlavičkou jiného studia. Někdy v době úspěšného tažení Příběhu hraček světem se seznámil se zakládajícím členem Pixaru, Johnem Lasseterem, a ten mu krátce po uvedení jeho Železného obra učinil nabídku, aby napsal scénář a posléze se ujal i režie filmu na téma podle svého uvážení. Bird měl už od začátku 90. let rozpracovaný příběh o superhrdinech a tak se není co divit, že si plácli velmi rychle. Ve studiu Pixar se mu dostalo všeho, co potřeboval pro vytvoření dobrého a v konečném důsledku i komerčně úspěšného filmu. Nad světem superhrdinů se smráká. Kdysi byl o jejich služby zájem přímo enormní a onizachraňovali nejen svět, ale i zatoulané kočky osamělých babiček. Ale pak jim společnost určila místo u výrobních pásů a v došeda zbarvených kancelářích, kde jsou zavaleni tunami zbytečných lejster. Inu, mají-li mít všichni stejné šance, pak to platí pro zvláštními schopnostmi obdařené superhrdiny dvojnásob. Jedním z ex-superhrdinů je i Bob Parr (Craig T. Nelson / Jaromír Meduna), kdysi svalovec v přiléhavé kombinéze, dnes likvidátor škod v pojišťovně, který už má pěkných pár kil nadváhu a starosti všedního dne v něm téměř zahlušily ducha odvahy. Není se co divit, když se po večerech schází se svým stárnoucím přítelem, který kdysi vystupoval pod nickem Frozone (Samuel L. Jackson / Pavel Kříž). Tahle dvojka si po vzoru vysloužilých myslivců vypráví silácké historky ze svých lepších dní, které sice oba dva znají, ale i to jim na pár okamžiků dává zapomenout. Jednoho dne se však Bobovi ozve tajemná organizace, která by ráda využila jeho schopností. A on se musí rozhodnout, zda je pro něj důležitější pohoda rodinného krbu se svou ženou Helen (Holly Hunter / Tatiana Vilhelmová) a kupou neposedných dětí a nebo brnění prstů vzrušením a opravdový pocit uspokojení z toho, co dělá... S filmem Úžasňákovi to má recenzent těžké. Neví totiž, co k filmu napsat, aby to nevyznělo jako PR materiál. Na druhou stranu, proč si hrát na zlého kritika, který vyhledává snadné terče a bude celé hodiny a dny neúnavně prokopávat “terén filmu”, aby nalezl alespoň jednu nedokonalost, když Úžasňákovi naplnili a překonali jeho očekávání? Těch osmnáct měsíců, kdy se stále dokola bavil opakovaným sledování teaseru, kterak se Pan Úžasňák nemůže nasoukat do o několik čísel menšího obleku, mu bezmála dvouhodinový film plně vynahradil. A tak nemůže než s potěšením konstatovat, že a) Pixar v současném animovaném filmu nemá konkurenci, protože umí divákovo oko uchvátit jak skvělou hyperrealistickou animací, tak jímavým a vtipným příběhem, b) jásá nad tím, že ve filmu chybí zvířátka a na první pohled dekódovatelní “hláškaři”, c) je rád, jak režisér Brad Bird prokličkoval mezi Scyllou a Charybdou studiových regulí a udělal film nekompromisně dle svých představ (tolik mrtvých jste v animovaném filmu od Pixaru ještě neviděli), d) si všiml, že režisér nezapomněl postavám vytvořit bytelé zázemí (opět á la mccarthyovská Amerika z Železného obra) a příběh prošpikoval desítkami vizuálních, hudebních či interních narážek pro zasvěcence (prakticky kterékoliv číslo, jméno či písmeno na plátně je odkazem k něčemu z filmové historie či světa zábavního průmyslu), e) jásá nad tím, že postavy vzbuzují účast a ač animované, jsou velmi lidské...a další body by mohly pokračovat až do konce abecedy. Jenže nač vršit další slova, když to podstatné je film, který má srdce a vše, co očekáváte od velkých podívaných? Režisér Bird a studio Pixar vytvořili příběh, kde je o čem hrát, ba co víc, 3D animace má své opodstatnění. Ne jako u mdlého Příběhu žraloka, kde 3D animace nemá šanci vylepšit či dokonce zachránit vrcholně nudnou podívanou. Máte-li dojem, že už je přeshrekováno a světle zelenou barvu v zorném poli nemůžete vystát, můžete se až do druhého (třetího, čtvrtého...) dílu Úžasňákových (dříve nebo později určitě vzniknou, neboť tahle partička má stejně nevyčerpatelný potenciál jako James Bond a Indiana Jones), těšit společnosti neohrožených hrdinů v rudých kombinézách. Neprohloupíte! Hodnocení: 100% P.S. Mimo jiné se jedná o předposlední film, který Pixaru distribuje Disney. Poslední, Auta (The Cars), bude mít v českých kinech premiéru 10. listopadu 2005. /Petr Siska/ Úžasňákovi (The Incredibles) Režie: Brad Bird Scénář: Brad Bird Hudba: Michael Giacchino Hrají (v původním znění): Holly Hunter, Samuel L. Jackson, Jason Lee, Craig T. Nelson, Wallace Shawn Stopáž: 115 minut